Vladimir Dodig Trokut: Čipka skriva tajni zapis izbrisane duhovnosti ovih prostora

Vladimir Dodig Trokut bio je, između ostalog šaman, čarobnjak, ili kako se to u krajevima iz kojih je došao zove – vištun.

Pripadao je krugu drevne duhovnosti na Balkanu, koju je nerijetko u svojim zapisima i razgovorima nazivao „kristijanskom”, ne kršćanskom ili katoličkom, da netko zabunom ne protumači.

Bio je nasljednik starih slavenskih duhovnika iz krajeva Bosne i Hercegovine, Dalmacije, starih slavenskih mistika i vištuna, čiju je tradiciju, znanje, vještinu, mudrost, šifru i tajnu baštinio.

Otud dolazi i njegov specifični, umjetnički, misticizam kao poseban izričaj i oblik umjetnosti.

Taj dio Trokutovog umjetničkog opusa, koji i nakon njega najviše ostaje u duhovnoj sferi i dalje preostaje kao misteriozna ostavština ovog umjetničkog maga, ujedno je ostao i najmanje poznat, neobjašnjiv i skriven, a kritičari, povjesničari i teoretičari umjetnosti često griješe kad tu dimenziju Trokutove umjetnosti razdvajaju i gledaju potpuno izdvojeno od njegovog rada kao umjetnika.

„Nakon progona bogumila i kristijana, čuvanje te drevne duhovnosti premješten je u neverbalne izričaje, nešto što bismo mogli nazvati šiframa drevnog na ovim našim prostorima, pa su se zapisi tih šifri odražavali i čuvali na razne načine, od kojih je uvezivanje u motive čipke u našim krajevima svakako jedan od najstarijih”, objašnjavao je Trokut, „Bilo bi teško progoniteljima otkriti kako se u motivima čipke koji su se radili po našim selima i mjestima, zapravo skrivena tajna čuvanja i skrivanja tragova bogumilske duhovnosti i kako se radilo o nekoj vrsti kodiranih zapisa, tajnog pisma koje su osmislili bogumislki poglavari i vištuni kad su se morali povući u ilegalu”.

„Nije nikakva tajna da je u mnogim selima, iako je kršćanstvo, a najčešće katoličanstvo bilo javno i službeno prihvaćeno, ipak se održavalo obrede i običaje drevne duhovnosti, koji se nigdje nisu zapisivali, niti su plemenski poglavari i vištuni vodili zapise o svojim obredima. Jedini takvi zapisi čudne su slike i obilježja koja ponegdje u takvim selima možemo vidjeti, a zapisi u čipki su pravo tajno pismo koje skriva bogumilske drvne svete zapise”, govorio je Trokut o mističnom skrivenom iza čipkarstva.

Zato je u raznim krajevima na Balkanu skupljao različite motive i uzorke čipka, a čipke gravirane u metalne ploče, poseban su dio Trokutove zbirke.

Danas su metalne ploče s graviranim motivima čipke pohranjene u Antimuzeju i dio su stalnog antimuzejskog postava.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s